۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
تاریخ ایجاد: ۱۳۹۹ يکشنبه ۱۶ آذر   تاریخ بروزرسانی: ۱۳۹۹ يکشنبه ۱۶ آذر   

روزجهانی داوطلب فرصتی جهت ترغیب و حمایت از خدمات داوطلبان نظام سلامت است 

داوطلبان سلامت، افرادی هستند که بدون هیچ گونه مزد و حقوقی فقط به خاطر عشق و انسانیت، رضای الهی و حس مسوولیت پذیری در برابر جامعه مانند پل ارتباطی بین مسوولان بهداشتی و مردم عمل می کنند.

 داوطلبان و سفیران سلامت از نهاد و جنس خود مردم‌اند که بدون هیچ چشم‌داشتی، ضمن برقراری ارتباط مناسب با مردم در قالب برنامه ملی خودمراقبتی، با ارتقای سواد سلامت جامعه در حوزه‌های مختلف سطح سلامت مردم را بهبود می‌بخشند.

سلامتی محور توسعه است و معضلات بهداشتی همان معضلات توسعه ، که نمی توان آن را فقط در بخش سلامت حل نمود. بلکه مشارکت تک تک افراد جامعه و بخشهای توسعه ، نهادها و ارگانها  برای حل مسائل سلامتی و رسیدن به سطح قابل قبول سلامت ،  لازم و ضروری است.
داوطلبان سلامت ، افرادی هستند که همچون حلقه محکمی ارتباط مسئولین بهداشتی را با سطوح محیطی جامعه برقرار می کنند. بدین ترتیب  زمینه های لازم برای مشارکت فعالانه تر افراد در توسعه  اقتصادی و اجتماعی کشور فراهم می شود.

 

با گسترش مشارکت های داوطلبانه و تعامل با مردم و تمامی آحاد جامعه و در نهایت ایجاد فضا برای مشارکت جامعه است، که جامعه ای سالم و توسعه پایدار خواهیم داشت. 
همه گیری کووید- 19 به ما یادآوری کرد که عامل بیماریزا  فارغ  از نژاد، جنسیت ، جغرافیا ، ثروت و.... همه انسان ها را طعمه خود می سازد. 
فراگیری این بیماری باعث شد تا لزوم همکاری و جلب مشارکت جامعه ، حمایت سازمان ها و توانمندسازی افراد جامعه در کنترل آن چشم گیر و بی بدیل باشد.
در شرایط  همه گیری بیماری کووید -19 ،  مشارکت های داوطلبانه مردم و تلاش تمامی  نیروهای داوطلب حوزه سلامت ( رابطان سلامت  و سفیران سلامت خانواده  )، نیروهای داوطلب بسیج ، نیروهای داوطلب هلال احمر و .......  در غربالگری ، اطلاع رسانی ، آموزش های عمومی  و کنترل همه گیری این  بیماری چشمگیر بوده است .